Pierwsza praca bardzo cieszy – jest to przecież w końcu okazja do samodzielnego zdobywania pieniędzy, rozwijania się i poznawania nowych ludzi – ale również stresuje, bo oznacza zmianę przyzwyczajeń i wkroczenie w zupełnie inne środowisko. Chociaż uczucia zdenerwowania i pewnej nieśmiałości trudno jest wyzbyć się od razu, spróbuj posłużyć się poniższymi wskazówkami. Miej też na uwadze, że nowy szef oraz współpracownicy na pewno podejdą do ciebie z życzliwością i pomogą ci się zaaklimatyzować.

  1. Rozsądna pewność siebie

Wykazuj się pewnością siebie i opanowaniem – nie myl jednak tego z bezczelnością i chamstwem. Uwierz w swoje możliwości, masz w końcu odpowiednie wykształcenie i pewne doświadczenie, pracujesz w swojej branży, jesteś zdolną, młodą osobą.

  1. Kilka kroków aklimatyzacji

Podczas pierwszych dni w nowej pracy postaw na wnikliwą obserwację wszystkiego, co tylko możesz zaobserwować. Chodzi głównie o to, jak zachowują się starsi pracownicy, jak realizują swoje obowiązki, czy w firmie są jakieś specyficzne zwyczaje, czy panuje dress code itd. Dzięki tym obserwacjom nie będziesz popełniać błędów typowych  dla nowicjusza i nie zdenerwujesz się z tego powodu.

  1. Pozytywne uczucia rodzą pozytywne uczucia

Staraj się zachowywać się uprzejmie w stosunku do wszystkich nowych osób. Nie wyróżniaj ich, nie traktuj lepiej wyżej postawionych tylko z powodu ich stanowiska. Wykonuj polecenia, uśmiechaj się, reaguj życzliwością na oferowaną ci pomoc i wsparcie. Dzięki temu nowi koledzy szybko cię polubią.

Jak poradzić sobie w pierwszej pracy?

  1. Pytania są w porządku

Oprócz obserwacji przydatnym sposobem na powiększenie swojej wiedzy będzie też zadawanie pytań. Pytaj o wszystko, ale mądrze, nie oczekuj, że ktoś ci podsunie całkowite rozwiązanie problemu. Raz, że często nie jest to praktykowane, a dwa, że inni mają też swoje obowiązki i nie mogą ciągle zajmować się tobą. Pamiętaj, że jesteś pełnoprawnym członkiem zespołu, a nie stażystą – możesz pytać, ale powinieneś wykazywać pewną orientację w swoich obowiązkach i co najważniejsze, mieć odpowiednią wiedzę.

  1. Jeśli się pomylisz

Pomyłki i wpadki są czymś zwyczajnym, zwłaszcza jeśli się uczysz. Ważne jest jednak, by jak najszybciej zgłosić ich wystąpienie, bo w przeciwnym razie sytuacja może bardzo się pogmatwać. Nierzadko z przyczyny drobnego błędu nowego pracownika przedsiębiorstwo było zmuszone ponosić spore koszty.

  1. Opinie i krytyka

Po pewnym czasie pracy na pewno spotkasz się z różnorodnymi opiniami, zarówno ze strony szefa, jak i współpracowników. Mogą one też pojawiać się jako komentarz na twoje różne działania. Jeśli zostaniesz skrytykowany za błąd lub niewystarczająco dobre wykonanie zadania, nie reaguj złością lub innymi złymi emocjami. Wykorzystaj krytykę w pozytywny sposób – żeby się czegoś nauczyć, a także żeby kolejny raz nie popełniać już podobnych błędów.

  1. Zdolności i umiejętności

Jesteś wprawdzie nowym pracownikiem, ale posiadasz odpowiednie zdolności i zapewne też doświadczenie. Możesz je wykorzystywać do wykonywania swoich obowiązków z dużym zaangażowaniem i najlepiej, jak jest to możliwe. Zostanie to docenione przez przełożonego i współpracowników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here