Jak oddzielić pracę od życia prywatnego

Życie zawodowe i prywatne to dwie zupełnie odrębne strefy w życiu człowieka. Praktycznie w żadnej branży nie jest możliwe ich całkowite uniezależnienie, ale osoby uważające się za profesjonalistów starają się nie doprowadzić do powstania zbyt wielu powiązań. Umiejętność oddzielania wymienionych stref pozwoli ci zachować równowagę psychiczną i lepiej Jak oddzielić pracę od życia prywatnegowykonywać swoje obowiązki. Wypróbuj poniższe wskazówki, by odpowiednio rozgraniczyć życie prywatne od zawodowego.

Inne problemy tu, inne tam…

W pracy i w domu na pewno pojawią się różnorodne problemy, które będą wymagały przemyślenia, skupienia się nad nimi, rozwiązania. Wracając z pracy do domu lub opuszczając rano dom i zmierzając do swojej firmy, możesz z trudem przestawiać się na „ten drugi” tryb myślenia i zapominać o jednych kłopotach na rzecz drugich. Podjęcie starań, by jednak rozdzielić wymienione sfery, będzie korzystne nie tylko dla ciebie. Przykładowo, członkowie rodziny nie są zbytnio zaangażowani w twoje życie zawodowe i chociaż pragną cię wspierać, również w związku z ewentualnymi trudnościami w pracy, nie zechcą tego robić zawsze. Wracając do domu, przyjmujesz konkretną rolę społeczną, ważną dla twojej rodziny. Osoby ci bliskie chcą mieć cię dla siebie, chcą móc swobodnie porozmawiać i móc spędzić wspólnie trochę czasu. Zapominając o sprawach zawodowych w domu nie tylko stajesz się bliżej swoich bliskich, ale także lepiej się relaksujesz, odpoczywasz. Człowiek potrzebuje towarzystwa innych ludzi, chce być kochany, obdarzany zaufaniem itd.

Z kolei myśląc ciągle o sprawach domowych w pracy zaniżasz swoją wydajność i okazujesz mniejsze skupienie. W skrajnych sytuacjach może to doprowadzić do zwolnienia, gdyż dla pracodawcy ciągłe roztargnienie pracownika w związku z różnymi kłopotami rodzinnymi jest dowodem braku profesjonalizmu. Jeśli masz problemy, np. ktoś zachorował, córka ma ważny egzamin, żona/mąż potrzebuje pomocy przy wyborze auta, pamiętaj – nie jesteś niezastąpiony/a. Spróbuj znaleźć kogoś, kto tego dnia zajmie się chorą osobą za ciebie, jedźcie po auto po pracy, itd.

 

                Umiejętne dzielenie ról i asertywność

Naucz się równo traktować wszystkie role, jakie pełnisz w życiu. Role te są do siebie zupełnie niepodobne i naprawdę mała jest szansa, że gdzieś pojawi się ewidentna „kolizja”. Dzięki umiejętności kontrolowania myśli spróbuj w pracy skupiać się tylko na celach zawodowych, a w domu wyciszać się i cieszyć możliwością bycia wśród bliskich. Każda konieczność bycia jednocześnie tu i tu jest na pewno mocno stresująca, ale jeśli wykażesz się asertywnością być może okaże się, że ta lub druga strona wcale akurat w tym momencie nie wymaga twojej natychmiastowej pomocy. Naucz się odmawiać i nie asystuj przy każdej czynności swoich dzieci czy partnera. Niech ich życie płynie swoim rytmem, wtedy masz pewność, że uda ci się wypełnić własną rolę stuprocentowo dobrze. W pracy wykonuj skrupulatnie swoje obowiązki i skupiaj się na powierzonych ci zadaniach, ale nie bierz na siebie zbyt dużo – nie musisz np. robić czegoś za koleżankę tylko dlatego, że pracujecie w tym samym pokoju, a ona nagle musiała wyjść wcześniej.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here