Jak prawidłowo hamować samochodem

Wbrew pozorom czynność hamowania pojazdem nie jest taka oczywista. Nie każdy z kierowców zdaje sobie sprawę, że istnieje kilka jej rodzajów. A tylko nieliczni wiedzą, czego należy unikać podczas hamowania. Też chcesz się dowiedzieć? Sprawdź nasz artykuł.

Każda część w samochodzie ma swoją określoną żywotność. Bez wątpienia na długość tego okresu ma wpływ sposób eksploatacji. Aby wydłużyć bezawaryjną pracę układu hamulcowego w pojeździe, należy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Znajdziesz je poniżej.

Hamowanie – jak to właściwie się dzieje?

Warto rozpocząć od wyjaśnienia, w jaki sposób działa układ hamulcowy w samochodzie. Najbardziej powszechnym typem układu są hamulce cierne. Do nich zaliczamy hamulce bębnowe i tarczowe.

W obu przypadkach zadaniem mechanizmu jest wytworzenie siły tarcia, która przeciwdziała sile działającej na rozpędzony pojazd. Taki proces prowadzi ostatecznie do zatrzymania się auta. Tego typu układy hamulcowe składają się najczęściej z klocków hamulcowych, tarcz, zacisków, sieci obwodowej, pompy, korektora hamowania i wreszcie samego pedału hamulca.

Drugim rodzajem hamowania jest hamowanie silnikiem. Spowolnienie pojazdu odbywa się poprzez puszczenie pedału gazu i stopniową redukcję biegów. Siła hamująca tworzy się dzięki ograniczeniu przepływu powietrza do cylindrów.  Największą zaletą tego rodzaju hamowania jest troska o układ hamulcowy w pojeździe. Jego żywotność znacznie się wydłuża. Pamiętaj jednak, aby nie redukować biegu na zbyt niski, ponieważ spowoduje to gwałtowny wzrost prędkości obrotowej silnika i w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Jak więc poprawnie hamować samochodem?

Przyjrzyjmy się teraz dokładniej technikom poprawnego hamowania pojazdem. Standardowy proces zatrzymania pojazdu z użyciem hamulca polega na naciśnięciu pedału, a następnie, w ostatniej fazie hamowania, sprzęgła – co zapobiega to gaśnięciu silnika.

W niektórych sytuacjach konieczne będzie wykonanie manewru hamowania awaryjnego. Polega ono na szybkim i zdecydowanym jednoczesnym naciśnięciu sprzęgła i hamulca. Dzięki temu pojazd hamuje natychmiast z dużą siłą.

Innym rodzajem hamowania, choć rzadko dziś stosowanym, jest hamowanie pulsacyjne. Polega ono na wciśnięciu hamulca do oporu, aż koła zaczną tracić przyczepność, a następnie na zmniejszeniu nacisku na pedał hamulca. Aby uzyskać zamierzony efekt, czynność należy powtarzać aż do całkowitego zatrzymania.

Współcześnie hamowanie pulsacyjne zostało zastąpione przez system ABS, w który obowiązkowo wyposażone są nowe pojazdy. Jego działanie przyczynia się do skrócenia drogi hamowania w większości warunków panujących na drodze. ABS działa na każde z kół osobno, dzięki czemu jego praca jest bardzo efektywna. Droga hamowania samochodów bez systemu ABS jest o kilkadziesiąt procent dłuższa niż tych wyposażonych w to udogodnienie.

Poza hamulcami, ważne jest też odpowiednie ubezpieczenie!

Podczas jazdy samochodem ważna jest troska o bezpieczeństwo własne oraz innych użytkowników drogi. Z różnych przyczyn może dojść do sytuacji, kiedy układ hamulcowy odmówi nam posłuszeństwa. W takich okolicznościach najczęściej dochodzi do kolizji i wypadków drogowych. Bardzo istotne z tego względu jest posiadanie ubezpieczenia.

Każdy kierowca ma obowiązek wykupienia polisy OC. Stanowi ona gwarancję wypłaty odszkodowania dla poszkodowanych osób trzecich. Warto zastanowić się też nad zakupem Autocasco oraz NNW, gdyż obejmują one ochroną także sprawcę zdarzenia.

Teraz już wiesz, jak prawidłowo hamować samochodem!

Podczas jazdy samochodem pamiętaj o zasadach poprawnego hamowania. W ten sposób dbasz o bezpieczeństwo swoje oraz innych kierowców. Zapoznaj się też z ofertą ubezpieczeń od LINK4. Kupując odpowiednie polisy, zapewnisz ochronę na wypadek nieszczęśliwych zdarzeń sobie oraz współpasażerom. Na stronie internetowej możesz znaleźć wygodny kalkulator OC, dzięki któremu obliczysz wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Artykuł powstał we współpracy z LINK4.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here