Każdy kto w swojej pracy ma bezpośredni kontakt z klientem doskonale wie jak trudne jest zapanowanie nad emocjami w momencie kiedy ten próbuje przekładać na nas całą swoją życiową frustrację. Dziś podpowiemy Ci w jaki sposób radzić sobie z trudnymi klientami, aby ich zachowanie nie wpływało na zawodową wydajność oraz prywatny spokój. Pamiętaj, trudny klient to też klient i masz wobec niego pewne zobowiązania. Twoją kartą przetargową w kontakcie z nim będzie jednak profesjonalizm, którego definicję objaśni Ci niniejszy poradnik.
Uśmiech to remedium na wszystkie problemy
Niemili klienci często mają za sobą trudny dzień. W wyniku negatywnych emocji, które nimi targają świadomie lub nieświadomie starają się popsuć dzień również innym. Bliscy, rodzina i przyjaciele to dla nich jednak za mało. Łatwiej jest przecież wyładować agresję na obcym człowieku – każdego dnia możesz być nim Ty. Uśmiech w takim przypadku jest trudny, ale to właśnie on pomoże Ci opanować sytuację. Bądź uprzejmy i pokaż, że żadne słowo nie jest w stanie sprowokować Cię do kłótni.
Pamiętaj, że nawet ignorancja może być uprzejma wobec trudnego klienta
Szkoląc się na pracownika działu obsługi klienta z pewnością niejednokrotnie słyszałeś, że niezależnie od tego z jakim klientem będziesz miał do czynienia Twoim obowiązkiem jest okazanie mu należytego szacunku. Podczas profesjonalnych szkoleń sprzedażowych można jednak nauczyć się również niezwykle potrzebnej praktyki jaką jest uprzejma ignorancja. Trudny klient będzie chwytał się nawet najbardziej błahych powodów do wszczęcia awantury. Za wysoka cena? Problem ze zwrotem towaru? Pozwól klientowi się wykrzyczeć, przeproś go za wszelkie niedogodności a następnie zaproponuj alternatywne rozwiązanie problemu. Nawet jeśli nie będzie zadowolony z Twojej propozycji, znudzony bezskutecznym krzykiem po prostu odejdzie nie mogąc postawić Ci żadnych zarzutów związanych z niekompetencją.
Trudni klienci potrzebują czasem litości
Osoby, które są niemiłe dla pracowników punktu obsługi klienta bez żadnego, konkretnego powodu z pewnością nie są ludźmi szczęśliwymi. Ich problemy to jednak nie Twoje zmartwienie. Wykonuj swoje obowiązki i nie bierz do siebie nawet najbardziej krzywdzących słów.
W Twojej pracy będziesz miał do czynienia nie tylko z trudnymi klientami, ale również z tymi miłymi
Wielu ludzi zgłaszających się do Ciebie ze swoim problemem będzie potrafiło docenić Twoją życzliwość, kompetencje i zaangażowanie w ich obsługę. Doceniaj ich, skup się na ich potrzebach i pamiętaj, że to oni sprawiają, że każdy Twój dzień w pracy jest lepszy.
Trudny klient zarzuca Ci niekompetencje? Nie obsługuj go
Oczywiście, nie możesz odejść od niego bez słowa. Zaproponuj (o ile to możliwe) obsługę przez inną osobę, menedżera lub kierownika. To zwykle pomaga, aby trudny klient nieco „spuścił z tonu”.
Pamiętaj, że praca to tylko praca. Pozwala Ci żyć i utrzymywać się. Postaw wyraźną granicę pomiędzy obowiązkami zawodowymi a życiem prywatnym. Trudni klienci nie mogą wpływać na Twój nastrój. Ich frustracje pozostaw za sobą w firmie.