Podpisałeś niekorzystną umowę? Przeczytaj, co możesz z tym zrobić

Unieważnienie niekorzystnej umowy – nie panikuj, to możliwe!

Każdemu może zdarzyć się podpisanie niekorzystnej umowy. Czasem dzieje się tak pod wpływem emocji, zbyt mocnej promocji produktu i chwili naszej słabości, a niekiedy z powodu naporu nieuczciwego sprzedawcy. Z punktu widzenia prawa konsumenckiego istnieje kilka podstawowych okoliczności umożliwiających odstąpienie od umowy i są to: podpisanie umowy pod wpływem błędów wynikających z niejasnych, niepełnych lub nieprawdziwych informacji, wymuszenia, a także z tytułu skutków, których nie byliśmy w stanie ocenić. W razie wątpliwości lepiej też od razu udać się do prawnika, żeby uniknąć przewlekłego postępowania lub – co jeszcze gorsze w skutkach – formalnych uchybień z naszej strony uniemożliwiających odstąpienie od umowy bez kar umownych. Tak, czy inaczej niekorzystna umowa może zostać unieważniona, warto więc znać kilka podstawowych zasad takiego postępowania, które doprowadzi nas do zamknięcia sprawy.

Prezentacja produktu, usługi poza siedzibą firmy lub w trakcie domowej wizyty akwizytora – 10 złotych dni!

Jeżeli w chwili słabości zakupiliśmy produkt lub usługę poza siedzibą firmy lub w naszym domu sprzedał nam coś akwizytor, mamy dziesięć dni roboczych na odstąpienie od takiej umowy bez konieczności podania żadnej przyczyny. Zwyczajnie do oficjalnej siedziby firmy kierujemy pismo z rezygnacją z umowy i sprzedawca nie może nam odmówić jej przyjęcia. Jeżeli więc podpisaliśmy taką umowę, pilnujmy terminu, czyli owych dziesięciu dni, a wszystko będzie w porządku. Jeżeli minie dziesięć dni nie jesteśmy jednak bez wyjścia. Wówczas musimy skorzystać ze szczegółowych regulacji prawnych zawartych w Kodeksie Cywilnych. Warto wówczas sprawę oddać prawnikowi, aby nie popełnić błędów formalnych.

Formularze rezygnacji, druki odstąpienia od umowy, czyli sprzedawca musi nas pouczyć o wymaganych formalnościach!

Wielu sprzedawców, zwłaszcza internetowych posiada w swoich regulacjach firmowych specjalne formularze rezygnacji lub druki odstąpienia od umowy. Trzeba ja wypełnić on line lub w wersji papierowej. W tym drugim przypadku wysyłamy formularze lub druki pocztą, listem polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Ważne jest to, że jeśli nie wypełnimy formularza, a wyślemy zwyczajne pismo, sprzedawca winien nas pouczyć i podać właściwą ścieżkę formalną, jednak nie może uniemożliwić nam odstąpienia od umowy. W przypadku zakupów internetowych mamy aż czternaście dni roboczych, aby zrezygnować z zakupu bez żadnych konsekwencji.

Dzieci, seniorzy lub osoby ubezwłasnowolnione chroni polski Kodeks Cywilny!

Jeśli zakupu w naszym imieniu dokonają dzieci, piszemy jedynie pismo z wyjaśnieniem i unieważnienie następuje z mocy prawa. W przypadku osób, których władze poznawcze są ograniczone, na przykład osób pełnoletnich, lecz ubezwłasnowolnionych lub w wieku podeszłym i chorujących neurologicznie, pomoże nam Kodeks Cywilny i jego artykuł 82, chroniący osoby o ograniczonych władzach poznawczych. W ten sposób unieważnić można na przykład umowę kupna zawartą przez seniora z akwizytorem w domu lub na prezentacji produktu. Uwaga jednak na formułę pisma, aby uwzględniała ona element manipulacji nabywcą. Konkretne rozwiązania argumentacyjne i ich pełną podstawę prawną warto uzyskać u prawnika, aby nie poddawać się maszynie administracyjnych uników nieuczciwego sprzedawcy.

Kolejny artykuł: Unieważnienie kredytu we frankach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here