Codziennie komunikujesz się z wieloma osobami z twojego otoczenia. Są one mniej lub bardziej zaprawione w sztuce komunikacji, stąd z niektórymi z rozmówców będzie konwersowało się bardzo miło, z innymi już nieco mniej. Do tego ludzie o wysokich umiejętnościach komunikacyjnych często wykorzystują swoje możliwości do niekoniecznie uczciwych zagrań. Jak skutecznie obronić się przed manipulacją?

Świadome poznanie treści przez dokładne słuchanie rozmówcy i zadawanie pytań

Często w rozmowie dajemy się przytłoczyć wypowiedzią drugiej strony i pozostawiamy tam mnóstwo niedopowiedzeń czy nawet frazesów. Żeby tego uniknąć, jak również żeby przejąć kontrolę nad rozmową, trzeba wykorzystywać pytania. Nie jest to jednak zbyt proste, bo jednocześnie nie możemy przerywać rozmówcy i pytać zbyt wiele, nie przekazując samemu licznych informacji. Dlatego też pierwszym krokiem obrony tą metodą jest nastawienie się na słuchanie. Uważnie słuchając wiemy, o co w danym momencie zapytać i możemy w momencie zadawania pytania przejąć kontrolę nad całą resztą rozmowy, mimo że faktycznie to nasz rozmówca będzie ciągle mówił i mówił. Dobre sformułowanie pytania pozwala:

– uzyskać oczekiwaną informację i tym samym dowiedzieć się, w jaki sposób dalej poprowadzić rozmowę, angażując w nią drugą stronę

– od początku zaczynać „negocjacyjny” styl wypowiedzi, pozbawiony elementów ataku i narzucania naszego toku myślenia. Dzięki temu rozmówca nie potraktuje nas jako np. przeciwnika i nie rozpocznie kłótni

– ominąć ewentualne konflikty – wyczuwając zbliżający się konflikt, można zadać pytanie zmieniające główny kontekst i odsunąć powstające emocje.

Ważne jest, by unikać pytań zamkniętych,  bo rozmówca może je odbić, podążając dalej własną ścieżką wypowiedzi. Otwarte pytania są o wiele lepsze, bo wymuszają odpowiedź i pozwalają na zadawanie dalszych pytań dot. tego samego tematu.

 

Jeszcze trochę o słuchaniu

Opisane wyżej sposoby zadawania pytań osobie nienawykłej do regularnych konwersacji mogą wydawać się trudne, ale tak naprawdę najtrudniejsze jest słuchanie. Nieraz prowadzi się tak wiele rozmów, że przyswajanie ogromnej ilości informacji po prostu zaczyna męczyć. Dlatego uważaj z ważnymi rozmowami – najlepiej umawiaj się na takie tylko wtedy, gdy masz świeży, wypoczęty umysł i nigdzie się nie spieszysz. Właściwy poziom koncentracji podczas rozmowy pozwoli ci wychwycić wiele ważnych szczegółów. Zwracaj uwagę nie tylko na same słowa, ale także na ich dobór, bo to może świadczyć o pewnych zamiarach rozmówcy. Tak samo tembr głosu, wtrącanie pozornie niezwiązanych z niczym przerywników, chichotanie, chrząkanie i ciągłe zawieszanie myśli mogą oznaczać, że za głównym tokiem rozmowy zachodzi coś jeszcze. Uważny słuchacz wychwyci tego typu zjawiska. Nie można jednak być zbyt podejrzliwym. Podczas słuchania, do pełnego zrozumienia intencji rozmówcy istotne bywa czasem tzw. wczucie się. Jeśli samo z siebie ci to nie wychodzi, wykorzystaj dopytywanie się o szereg szczegółów budzących twoje zaciekawienie. Im więcej treści uzyskasz, tym bardziej spójną całość da się z nich ułożyć i najprawdopodobniej wyczujesz, w którym momencie – i czy w ogóle – rozmówca jakkolwiek próbuje wywrzeć na tobie wpływ przez odpowiednie zabiegi komunikacyjne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here